donderdag, maart 10, 2005

Zelfservice: contact

Een van de eerste opmerkingen die ik hoorde toen we begonnen met de invoering van zelfservice was: dan is er toch geen contact meer met het publiek?
Vanuit het personeel gezien een terechte vraag denk ik. Wij gingen voor 100% zelfservice en dat betekent dat de uitleenbalie helemaal is verdwenen. Dus geen plaats meer voor het "gezellige praatje over het weer?". Niks is minder waar. Met het verdwijnen van de balie (en de functie uitleenmedewerker) hebben we de floormanager geintroduceerd!. Hij/zij speelt een soort van gastvrouw/heer rol. Inhoudelijk een heel andere functie dan uitleenmedeweker. Pro-actief en communicatief zijn dan ook erg belangrijke onderdelen van de functie. En daar zijn we weer terug bij het contact met het publiek. Het grote verschil met "voor"en "na" zelfservice is de manier waarop het contact ontstaat. Zowel klant als floormanager moeten nu actief op zoek naar contact.....en dat is ff wenne!!!
Hoe ervaren andere bibliotheken dat????

1 Comments:

At april 08, 2005 2:22 p.m., Anonymous Anoniem said...

Meer een vraag hierover Peter:
- hebben jullie zonder meer alle uitlmdwrks VOOR de balie 'gegooid' OF eerst geschoold (hoe, incompany?welk bureau?) OF op basis van kennis vd mdwrks beslist wie wel en wie niet de floor op ging?

 

Een reactie posten

<< Home