maandag, maart 14, 2005

Zelfservice: wat levert het op?

Zelfservice: de oplossing om uren vrij te maken?
Klopt. Maar het maximale rendement krijg je natuurlijk bij 100% zelfservice. Dus weg met de uitleenbalie. Geef de klanten geen uitwijkmogelijkheid. Alleen op die manier is het effectief. Alleen dan zal zelfservice je winst opleveren.
Natuurlijk zijn er nog ander manieren om uren vij te maken. Samenvoegen van balies/functies?
Zoals Klantenservice samenvoegen met de Informatiebalie. Dat kan zeker. Maar vergeet dan niet de bijscholing, de opleiding en de interne begeleiding!!
Wat mij betreft: zelfservice als onderdeel van functieinnovatie; de beste weg naar een andere bibliotheek.
En wat het nu echt oplevert? Daar is moeilijk een standaard antwoord op te geven. Afhankelijk van de mate van zelfservice en je doelstellingen zullen de resultaten per bibliotheek anders zijn.

5 Comments:

At maart 14, 2005 4:03 p.m., Blogger flox said...

Als ik het goed begrijp dan is de uitleenservice overgenomen door zelfwerkzaamheid van de klanten. Daarbij is er een floormanager voor teruggekomen - of zijn het er meer?
Wat gebeurt er met het overige personeel - is dat nu boventallig, moet dat een bijscholingscursus gaan volgen of kunnen ze ergens anders worden ingezet.
Kortom: wat is het perspectief op lange termijn voor het personeel?
Hoe zijn personeelsleden omgegaan met dat perspectief

 
At maart 15, 2005 7:39 a.m., Blogger Peter Wekking said...

Het hele functie-innovatietraject is een ingrijpend proces. Van start tot invoering heeft dat proces bij ons ongeveer anderhalf jaar geduurd. Een periode van onzekerheid voor veel personeelsleden. Het hele traject is begeleid door een daaring gespecialiseerd buro.
Alle personeel is in ieder geval herplaatst of heeft de functie voortgezet. Vooral doorstroming en opscholing zijn erg belangrijk en bieden perspectief. Floormanager bijv. is een nieuwe functie. Over de inhoud van de functie kan zal ik binnenkort nog info verschaffen. Vrijgekomen uren zijn geinvesteerd in de backoffice voor het ontwikkelen van nieuw beleid en nieuwe diensten. Stel in ieder geval je doelen: wat is de gewenste urenverhouding frontoffice/backoffice/bedrijfsdiensten.
Door bezuinigingen draagt zelfservice ook bij aan het behoud van bestaande diensten.
Het is onmogelijk in een kort berichtje alle aspecten van functie-innovatie toelichten.

 
At maart 15, 2005 8:33 a.m., Anonymous Anoniem said...

Het is onmogelijk in een kort berichtje alle aspecten van functie-innovatie toelichten. Misschien kan je er dan een wat langer berichtje aan wijden? Of vind je dit aspect van een dergelijk traject niet zo interessant?

 
At maart 15, 2005 8:47 a.m., Blogger Peter Wekking said...

Interessant is het zeker, maar om hier in deze weblog een ordnerdikke post te plaatsen gaat te ver. Ik zal proberen in aparte post af en toe wat aspecten toe te lichten.

 
At maart 17, 2005 9:09 a.m., Anonymous Anoniem said...

Het functie-innovatietraject is ook naar mijn mening erg belangrijk en er moet erg secuur mee worden omgaan. Want administratieve krachten zullen meer en meer naar de backoffice verschuiven en minder contact met de klant hebben. Hetgeen de meesten bij ons als erg jammer ervaren. Je zou ze kunnen omscholen tot floormanager, echter die functie lijkt meer weggelegd voor mediathecarissen. Voor beide functies geldt ook dat men niet gewend is om naar de klant toe te stapppen. En het gedrag van mensen te veranderen.....Ga er maar aan staan!

Daarnaast denk ik dat het type mens dat floormanager wil worden, eerder richting Horeca/toerisme trekt dan naar de bibliotheek. Dus ook iets om binnen de opleiding IDM over na te denken?

Ik zeg niet dat het niet zal lukken om mensen achter de balie weg te halen en tussen de kasten te krijgen. (ik juig deze ontwikkeling juist toe) Maar het zal wel een zware klus worden, waar zowel bij de huidige bezetting als binnen het opleidingstraject veel aandacht aan zal moeten worden besteed.

 

Een reactie posten

<< Home