vrijdag, augustus 26, 2005

Zelfservice: ....en meer

Afhankelijk van de bibliotheeksoftware kunnen leners c.q. bezoekers van de bibliotheeksite zichzelf informeren over veel informatie over de bibliotheek.
Het catalogusonderdeel van de site is over het algemeen het meest bezochte onderdeel.
Ook dat is natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden die dit systeem biedt.
Ons catalogussysteem van Bicat biedt, behalve uiteraard veel zoek- en reserveringsmogelijkheden in de catalogus, ook leners een eigen account aan. Via Mijn Menu kan de lener zelf een aantal dingen doen die ik uiteraard ook onder het kopje "zelfservice" wil scharen.
De lener kan:
  • zien wat er geleend is en verlengen
  • eigen gegevens bekijken en daarbij het e-mailadres en de postvoorkeuren wijzigen/toevoegen, zich aanmelden voor de nieuwsbrief
  • reserveringen checken en eventueel annuleren
  • financiele gegevens bekijken; openstaande registraties, contributie enz.
  • rechtstreeks naar de Centrale Discotheek Rotterdam en reserveringen plaatsen
  • een favorietenlijst maken en mailen
  • zijn/haar leenhistorie bekijken op datum, titel of auteur gesorteerd
  • de pincode wijzigen
  • zijn/haar lenerspas vermist vermelden
  • vragen/opmerkingen mailen
Met name de gegevens die een lener zelf kan wijzigen worden geblokkeerd bij een te hoog bedrag aan openstaande schulden.
Het blijft zaak om leners regelmatig te informeren over de digitale mogelijkheden die de bibliotheek levert. Dat doen we via de Nieuwsbrief (papier en digitaal), maar ook gericht via de e-mail adressen die we uit ons systeem halen. Want ook hierbij geldt: wat de lener zelf kan doen...levert ons weer tijd op!