maandag, april 25, 2005

Zelfservice: naast Floor ook Wim

Het klopt: we zijn gek op afkortingen. Naast onze zusjes en Floor hebben we ook een Wim. Wim is onze wandelende informatiemedewerker. Wim is dus anders dan Floor een Informatie & Advies medewerker.
De Wim wordt ingezet op extra drukke momenten en dient ter ondersteuning van het team aan de balie, als baliebezetting alleen onvoldoende is.



De Wim maakt deel uit van het team Informatie & Advies. Het team I&A is verantwoordelijk voor de uitvoering van de dienstverlening op het gebied van leen- en publieksservice, informatie, educatie en cultuur.
De taken en bevoegdheden van de Wim zijn gelijkgesteld aan die van een I&A medewerker/ster.
De Wim is klantgericht, onderzoekt wensen en behoeften van de klant/gebruiker en handelt hiernaar.
Hij/zij loopt veel in de ruimte rond om zoekende klanten/gebruikers, die door hun houding te kennen geven hulp te kunnen gebruiken, aan te spreken en zo vragen op te lossen.
De Wim is verantwoordelijk voor het voeren van inlichtingengesprekken om de klant van antwoorden op zijn vragen te voorzien.
De Wim helpt klanten bij het zelfstandig zoeken.
Het werkterrein van de Wim is zowel beneden op de afdeling van de volwassenen als boven op de jeugdafdeling.
De Wim beschikt over een eigen computer.
De “Wimtaken” zullen die van de Floor gedeeltelijk overlappen.

Concrete werkzaamheden van de Wim:


  • Aanspreekpunt zijn, open houding aannemen
  • Rondlopen, zowel beneden als boven en zoekende klanten/gebruikers aanspreken en helpen
  • Catalogusvragen beantwoorden
  • Inlichtingenvragen beantwoorden, ook aan klanten/gebruikers die aan de balie staan
  • Telefoon opnemen en vraag afhandelen; indien er gelijktijdig Floor aanwezig is overleggen met elkaar wie de mobiele telefoon bij zich draagt. Is er geen Floor aanwezig, dan draagt de Wim de telefoon bij zich. Indien gewenst kan het secretariaat de telefoon rechtstreeks doorschakelen naar de mobiel van de Wim.
  • Rondleidingen geven
  • Catalogus uitleggen, indien gewenst
  • Assisteren bij betaalsysteem
  • Assisteren bij digitale naslag/internet
  • Assisteren bij uitleen/inname van materiaal
  • Reserveringen maken en reserveringen (kastlijst) opzoeken in de kast
  • Huishoudelijke vragen beantwoorden
  • Boeken uit het magazijn halen
  • Indien mogelijk helpen bij opruimen
  • Toezien op orde en netheid
  • Aan het eind van de uitleendienst p.c’s afsluiten, stoelen aanschuiven, meehelpen die handelingen te verrichten die noodzakelijk zijn voor het goed afsluiten van materiaal en gebouw.