woensdag, maart 23, 2005

Zelfservice: innemen

Er zijn verschillende manieren te bedenken om de inname van de materialen te regelen met zelfservice. Belangrijk aspect daarbij is het gebouw. Hoe is de indeling, hoe is de ingang gesitueerd, hoeveel ruimte is er. Je kunt kiezen voor innamebrievenbussen met detectie, voor geautomatiseerde inname of zoals wij het het hebben gerealiseerd; inname door het publiek via de zelfservicebalie en daarna een brievenbuskeuze.
"Je zet er toch gewoon een kast neer waar het publiek de materialen inzet"is een optie die ik vaak hoor van leveranciers. Daar moet je natuurlijk erg goed over nadenken. Mijns inziens zou deze optie voor een kleinere vestiging eventueel nog werkbaar zijn. Bij een bibliotheek van onze omvang lijkt het me geen reeele optie. Niet aleen krijg je op die plek je boeken terug maar ik ben er van overtuigd dat er ook veel klanten voor zo'n innamekast blijven staan om onmiddelijk nieuwe boeken uit te zoeken. Ook het aanschaffen van een innamecaroussel heeft denk ik nadelen. Op de eerste plaats natuurlijk de prijs. We weten allemaal dat er nog steeds erg veel geld betaald moet worden voor deze oplossing. Bovendien is de verwerkingssnelheid van een apparaat altijd kleiner dan wanneer je kiest voor inname door het publiek zelf. En hoe je het ook went of keert, uiteindelijk heb je toch je personeel nodig om de materialen uit de bakken te halen en te sorteren.
Nogmaals, er zijn bij het kiezen voor zelfservice-inname verschillende oplossingen mogelijk. De duurste is daarbij niet altijd de beste. En ook hier geldt: elke bibliotheek is verschillend en kiest zijn eigen oplossing.
Kijk naar onze oplossing:
innamebalie Doetinchem

5 Comments:

At maart 24, 2005 1:18 p.m., Anonymous Anoniem said...

Bij een bibliotheek van onze omvang lijkt het me geen reeele optie. Niet aleen krijg je op die plek je boeken terug maar ik ben er van overtuigd dat er ook veel klanten voor zo'n innamekast blijven staan om onmiddelijk nieuwe boeken uit te zoeken.

Peter,
wat is volgens jou dan de max. grootte van een bibliotheek waar een inname-kast wel zou werken ?
Ik hoor trouwens ook signalen dat zo'n inname-kast prima zou werken, juist omdat er veel weer meteen wordt uitgeleend (ik hoor tot wel 30% !! ) Scheelt toch weer met opruimen.

 
At maart 24, 2005 2:32 p.m., Blogger Peter Wekking said...

Mario,
Lastig om aantallen te noemen. Hangt af van aantal leden, openingstijden en bezetting. Ik denk dat elke bibliotheek dat zelf goed kan inschatten.
Maar stel je gewoon voor: dinsdag om 10.00 uur gaat de bieb open. Rijen mensen staan voor de deur. Ze snellen de bibliotheek binnen om hun boeken in te nemen en moeten ze dan "netjes" in de kast(en)zetten. Ben ik net bezig mijn boeken terug te plaatsen dringt iemand anders langs me heen om die Stpehen King te pakken waar ze al weken op wacht. En daar staat ook nog een Evans en...jawel hoor daar onderop is dat geen Rolings?? Maar wacht, die meneer duikt ook die hoek in. Snel dan...

 
At april 01, 2005 8:23 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik ben het met Peter eens...wanneer je de pas ingeleverde materialen direct weer aanbiedt, krijg je een kast met 'populaire' items. Dat trekt natuurlijk mensen aan. Waardoor andere items onderbelicht raken. Voor ons (de mediatheek waar ik werk) zou dat zelfs betekenen dat studenten informatie kunnen gaan missen. Immers als ze alleen het 'populaire' boek uit de kast trekken, missen ze andere (misschien wel meer waardevolle) titels.

Het zal dus is ons geval ten koste gaan van de kwaliteit en het breedte-aanbod.

 
At november 30, 2005 8:46 a.m., Anonymous Anoniem said...

Je zou toch opteren voor een nieuwe dienst (of niet nieuw??) namelijk een soort attenderingsdienst. Bijvoorbeeld cdnow.com (People who bought Curtis Mayfield also bought: the Meters, Herbie Mann etc).
Met RFID in principe mogelijk, of starten we dan weer het heikele privacy punt ;-)

 
At november 30, 2005 10:45 a.m., Blogger Peter Wekking said...

Nieuwe dienst?
De diensten die je noemt zijn in ons Bicat systeem allemaal voorhanden. Omdat in beide gevallen (attenderingsdienst en lezers die A lezen, lezen ook B) echter ook het kostenaspect meetelt zijn ze (nog) niet gerealiseerd.

 

Een reactie posten

<< Home