maandag, april 11, 2005

Zelfservice:privacy

Privacy voor de klant wordt als een van de redenen genoemd waarom bibliotheken starten met zelfservice (minipoll: 4%). Het beeld daarbij is dan dat het personeel niet meer ziet wat de klant leent en deze zich dus omgeremd voelt in het lenen. Ik noem het vaak aangehaalde voorbeeld van de klant die toch moeite heeft met het lenen van een boek over erectiestoornissen. Daar kun je je natuurlijk iets bij voorstellen.
Zelfservice kan de oplossing zijn. Ik zeg daarbij uitdrukkelijk "kan". We moeten ons natuurlijk wel realiseren dat de zelfservicebalies in de openbare ruimte staan. Afhankelijk van de opstelling en de afscherming die je biedt is de privacy gewaarborgd. Bij een open opstelling zoals in onze bibliotheek heb ikzelf nog wel vragen bij de privacy die we de klant bieden. Het gebeurt vaak dat klanten rustig meekijken bij wat hun voorganger allemaal doet. En, laten we eerlijk zijn, de titels van het geleende koment toch vrij prominent in beeld.
Dus denk bij de plaatsing en logistiek ook aan dit aspect van zelfservice: in welke mate bied je de klanten privacy?