donderdag, maart 31, 2005

Zelfservice: Chippendales?

Wat hebben de chippendales met zelfservice te maken? In ons geval alles! In de voorbereidende fase moesten we alle materialen chippen. Omdat we ervoor hadden gekozen ook de materialen in de filialen te chippen betekende dat voor ons 100.000 chips plakken en converteren. Toen we daar aan begonnen hadden we geen idee hoeveel tijd we daarvoor nodig zouden hebben. Bij ons bezoek in het filiaal Strijp in Eindhoven hadden we gehoord dat er aantallen van 60 per uur werden gehaald. Zelf hadden we toen al het idee dat dat getal hoger moest kunnen worden.
Dus zijn we op 4 december 2002 vol goede moed begonnen met converteren: boeken uit de kast, chip plakken en de barcode in de chip lezen, boeken terug in de kast. Daarvoor hadden we intern medewerkers gevonden die extra wilden werken. Ook hadden we via allerlei kanalen extra mensen van buiten de bibliotheek gevraagd te willen helpen bij het converteren. Uiteindelijk hadden we een team van 10 mensen. Hiervan hebben we koppels gemaakt: 1 bibliotheekmedewerker en 1 extra kracht. We hadden 1 conversiestation. Daarmee gingen de koppels langs de kasten.
Na ongeveer 1 week hadden we een goed gemiddelde: 180 materialen per uur. Dat gemiddelde hebben we tot het eind vast kunnen houden. Eind maart waren bijna alle materialen klaar voor uitleen via de zelfservice. Uiteraard hielden we rekening met materialen die nog uitgeleend waren en dus niet geconverteerd. Deze werden na het inleveren onmiddelijk op de oude manier ingenomen (met barcode) en daarna zo snel mogelijk geconverteerd.
En wat hadden die chippendales nu met zelfservice te maken? Je raadt het misschien al: het team dat zorgde voor het converteren noemden we....de chippendales!
Chippendales?