maandag, mei 30, 2005

Zelfservice: betalen

Een erg belangrijk onderdeel van zelfservice! Als je kiest voor 100% zelfservice zul je ook een oplossing voor het betaalverkeer moeten zoeken.
Wij hebben gekozen voor het betalen m.b.v. een betaalautomaat.
In de aanloopfase is gekozen voor de paystation. Na implementatie van deze automaat liepen we echter tegen een aantal problemen op(technisch maar ook wat betreft publieksvriendelijke bediening). Na een halfjaar is gekozen de automaat te vervangen door een exemplaar van AAC-Cosmos. Ik moet zeggen: een prima automaat die onafgebroken werkt (vanaf december 2003) en erg handig te bedienen is door het publiek.

In principe gaan alle betalingen via de betaalautomaat. De afspraak is dat wanneer er klantcontact is aan de balie, er ook bij de balie afgerekend kan worden. Het gaat daarbij dan uitsluitend om contributie, reserveringen en/of boekvergoedingen.
Alle overige betalingen moeten via de automaat. Ook als een lener aan de balie komt om bijv. een boete af te rekenen, nemen we de lener mee naar de automaat om hem/haar te assisteren bij het gebruik van de automaat. De volgende keer kunnen ze het dan echt zelf.

In de praktijk levert dit erg weinig problemen op. Ook over de openstaande schulden als zodanig is weinig discussie aan de balie.

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van de zgn. deposito-optie die het Bicatsysteem ons biedt. Er kan door de lener een tegoed worden gekocht. Vanaf dat tegoed worden alle registraties automatisch afgeboekt. Omdat onze betaalautomaat geen geld teruggeeft maar alles wat teveel wordt betaald automatisch bijboekt als tegoed, wordt het gemak hiervan ook steeds meer ontdekt door de klant.